Edda musical – A Kör (2.0) – Színház és Rock n’ Roll Szigligeten

Emlékekkel, boldogsággal és nosztalgiával teli szívvel ülök le összegezni egy ritka csodát. Különleges előadásról fogok írni, műfajában és jellegében is rendhagyó módon az oldalamon. Mégis, olyan ritka kincsről szólok, amit régóta nagy becsben tartok a szívemben. Az idén az Edda Művek zenekar fennállásának nem kevesebb, mint 50. évfordulóját ünnepelve nagyon melós és kemény, de sok szempontból emlékezetes és maradandó évet jár be. Említhetném a februári családias koncertet az egykori Boci bárban Miskolcon, ahová csak pár százan fértünk be, vagy az egy hónappal később Budapest egyik legnagyobb arénájában lezajlott pazar, erre az alkalomra összeállított speciális koncertműsort is.

Most pedig javában zajlik a nyári turné, melynek kellős közepén került bejelentésre, hogy ismét látható a korábban már nagy sikert aratott Edda musical – A Kör, mely a jó néhány évvel ezelőtti bemutatóhoz képest ráncfelvarráson esett át: új rendezésben, új társulattal, kicsit fazonírozott történettel, ám az eredeti és hamisítatlan Edda slágerekkel került színpadra Szigligeten a Várudvarban, a Várudvari Nyári Színház és a Csiky Gergely Színház közös produkciójaként, Gémes Antos rendezésében.

A Gömöry Zsolt és Pataky Attila nevével fémjelzett musical történetének írója Oravecz János, aki maga is ezer éve dolgozik az Eddával. Számomra az egyik legszebb élmény, hogy a történet dialógusait szinte hallom az ő hangján, látom a mosolyát, a reakcióit egy-egy helyzetre, és ezek csodálatosan köszönnek vissza a darabban is, az egyes szereplők tolmácsolásában. És kiválóan működnek. Igazi rockcsemege ez. Egy életforma, életérzés megjelenése. A zsigereinkben érezzük a történetet és megyünk vele.

Egy utcazenész srácról szól, akinek megismerjük a gyűrődéseit, látjuk, ahogy halad előre a nem könnyű életútján, megtapasztalva szerelmet, csalódást, sikert, barátságot, hűséget és árulást. Átélhetjük, ahogy a zene és a motorok útjára téved, megtalálja helyét a világban, feldolgozza a múltjának régi és fájó sebeit, majd, amikor már mindene megvan és teljes lehetne az élete, egy pillanat alatt zuhan vissza a porba a könnyelműsége, az elszállása miatt. És közben valahol ott az égben figyeli és terelgeti az ő sorsát egy kisember, aki hősünk kisfiaként készül leszületni ebbe az életbe, és vele együtt drukkolunk, hogy mindez sikerüljön.

Az életünk körforgásának közepén állva sokszor gondolunk arra, mi lett volna, ha máshogy döntünk, ha más emberek vesznek körbe, ha máshogy alakul a sorsunk. Az idén 50 éves Edda Művek legnagyobb slágereivel a musical egy messziről indult fiatalember felnőtté válásának története, abból az életszakaszból, amikor nehéz eldönteni, hogy mi az első, a szerelem, a pénz vagy a banda?! Lehet-e együtt minden?

Az első 20 perc számomra a libabőrös borzongás ideje volt, hiszen nagyon régen láttam utoljára az előadást, és az akkor épp egy olyan élethelyzetben kapott el, amikor bele tudtam kapaszkodni és nagy segítséget jelentett. Megélhettem anno azt a csodát, hogy láthattam a produkció megszületését, jártam a próbákra, ami plusz töltetet adott. Ezek az emlékek is megelevenedtek számomra a mostani rendezésben, és a nosztalgia meg a kíváncsiság mellett ismét felgyulladt a csillagfényes éjszakában az a rég átélt szabadság, ami miatt már annak idején beleszerettem a történetbe. Volt persze félelem is bennem, hogyan fogom megélni, hogy új csapat és új rendezés érkezett, mégis az egésznek a magja, a lényege megmaradt olyannak, amilyennek megálmodták az alkotók: igazi, vérbő, dögös rock musicalnek, ami méltó az 50 éve dübörgő Edda Művekhez.

Persze ahhoz, hogy kiderüljön, megállja-e a helyét a főhős, Elmo, vagy hogyan képes zsonglőrködni a kezében lévő életesélyekkel, elbukik-e és ha igen, képes-e felkelni, mindenképp meg kell nézni az előadást. Unatkozni sem a rockerek, sem a színházrajongók nem fognak, mert ebben az előadásban egy ez a tábor, és talán pont ez adja meg a darab és a műfaj csodáját. Ahogyan az Edda Művek is képes immár négy generációnak kedvence lenni, úgy A Kör is alkalmas arra, hogy megszólítsa és összetartsa a legkülönfélébb érdeklődésű embereket. Ez talán egy válasz arra a kérdésre, amit Attila a koncertek Intro-jában feltesz: Miben áll a mi erőnk?

Az előadásban újrahangszerelve, időnként egészen megcsavarva csendül fel körülbelül harminc Edda-dal a társulat előadásában, melyek szervesen illeszkednek a dramaturgiához. A színpadot látványos mozgatható elemek díszítik, ezeket a társulat aktívan használja is a produkció során. És feltétlenül említést érdemel a pazar vizuális világ, mely részben az egyes helyszíneket teremti meg, részben a jelenetek hátterét, hangulatát illusztrálja és segíti. A Led Visual szintén Oravecz János, a darab írójának munkáját dicséri.

Ahogy a rockzene, úgy a musical is csapatmunka, így szinte lehetetlen és talán igazságtalan lenne bárkit is külön kiemelni. Egytől egyig remek színészek keltik éltere a karaktereket. Egy kis kivételezést mégis megengedek magamnak: bár váltott szereposztásban, de Toha szerepében Attila fia, Pataky Gergő is látható, aki rock énekesi mindennapjai mellett ezúttal a musical egyik szerepében lép a színpadra.

Joggal merül fel a kérdés, hogy hol lehet megnézni az előadást? Korábban arról szóltak a hírek, hogy a darab a 2025-ös évben indul turnére. A szemfülesek azonban észrevehették, hogy jelenleg az idei évben is meghirdetésre került újabb három előadás, így érdemes figyelni az Edda musical-lel kapcsolatos híreket és a jegyvásárló oldalakat.


Fotó: Kátya Photo (Bölcskei Katalin)

ZENESZERZŐ: Gömöry Zsolt

DALSZÖVEG: Pataky Attila

SZÖVEGKÖNYV, LED VISUAL: Oravecz János

PRODUCEREK: Nagy Szilárd Fülöp Péter Ragány Misa

RENDEZŐ: Gémes Antos

RENDEZŐASSZISZTENS / PRODUKCIÓS MENEDZSER: Mach Cseperke Veronika

KOREOGRÁFUS: Nádasdy András

ZENEI VEZETŐ: Gömöry Zsolt

KORREPETITOR: Benedekfi István

DÍSZLETTERVEZŐ, JELMEZTERVEZŐ: Urbancsek Adél

GRAFIKUS: Ragány Bence

SZEREPOSZTÁS:

ELMO: Nagy Szilárd

ÍRISZ: Réthy Zsazsa

SZEZÁR: Koroknai Árpád KORI / Kovács Áron

FRÉDI: Ragány Misa

ANGÓRA: Arany Timi

SZALSZA: Sári Évi / Fedor Kyra

FAUSZTUSZ: Kósa Zsolt

TOHA: Pataky Gergő / Gerner Csaba

JOLÁN: Mach Cseperke Veronika

PARA: Boronyák Gergely

MIU: Ladács Fanni

KISFIÚ: Nagy-Réthy Noá

ISTENI HANG: Kautzky Armand

Az előadás az 50 éves EDDA Művek előtti tisztelgés szándékával jött létre.

6

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.