Legénylakás – Itt minden bűzlik a csalódástól!

Spread the love

Mi más is lehetne a 2020-as év indító motívuma, mint a szerelem? Valahogy úgy alakult, hogy az idei színházi évet sikerült a szerelem ezer arcának színpadi jelenlétével kezdenem. Előadásokkal, melyek így, vagy úgy, a maga boldogságával, keserűségével, vagy épp boldog keserűségével mégiscsak az élet egyik legfőbb mozgatóját járják körbe.

A szerelem mindenütt jelen van, vagy jelen akar lenni. Nem kivétel ez alól a munkahely sem. És mindenkinek jár: a ranglétra legalján dolgozónak épp úgy, mint a vezérigazgatónak. Olyan hatalom, amely bárkit az ujja köré csavar. Kortól, nemtől, beosztástól függetlenül. De ez a csavarintás alaposan képes megbolygatni a dolgokat!

Képzeljünk el egy kishivatalnokot. Hősünk egy lelkiismeretes, munkájában precíz könyvelő a Konszolidált Élet nevű cégnél. Alapos a munkájában, ezért joggal sző nagy terveket az előrelépése kapcsán. Lojális, kitartó, rendszeresen túlórázik, az elvárásokat mindig túlteljesítve. Eminens, kiemelkedő. Csakhogy van egy kis bökkenő: mindezt senki nem veszi észre és nem is értékeli. Igazi celofán-ember. Átnéznek rajta. Sem őt, sem a munkáját nem becsülik sokra. Így aztán tervezett előrejutása nem épp abban a formában valósul meg, ahogyan ő azt megálmodta.

De az élet nem csak munkából áll. Számos olyan alkalom van, amikor a véletlenek összjátéka képes olyan irányba terelni a dolgokat, amiről szürke hősünk álmodni sem mer. Legnagyobb kincse ugyanis a függetlensége, és a kis lakása. Amikor egy fárasztó munkanap után lazításként betér egy kocsmába és felettesével találkozik, egy csapásra megváltozik az élete. Az igazgató ugyanis női társaságban tartózkodik a helyen, és folytatni is kívánja a hölggyel az éjszakát. Csakhogy nős, így a logisztika innentől kezdve nehezített pálya. Hotelbe nem viheti a hölgyet, hiszen egy úrinő nem megy szállodai szobába egy friss ismeretség elején. Kiderül viszont, hogy az addig jelentéktelennek tűnő dolgos Chuck (Fehér Tibor) lakása épp ideális helyszín lenne a légyottra. A kezdeti vonakodás után az üzletet végül nyélbe ütik, így Chuck bizonyos időpontokban elhagyja lakását, hogy az igazgató és a hölgy zavartalanul lehessenek együtt. Garantált diszkréciójáért cserébe garantált előrelépés dukál.

A cégnél persze híre megy a zseniális ötletnek, így újabb igazgatók jelentkeznek Chuck-nál. Enged mindenkinek, de lassan kiszorul a saját lakásából. És itt még nincs vége a fordulatok sorának! Egy napon maga a vezérigazgató Sheldrake (Stohl András) hívatja. A hírek hozzá is eljutottak. Chuck eleinte a totális lebukás miatti szégyent éli át, és hogy itt most vége a dalnak. Valójában többről van itt szó. A legkevésbé várt fordulat következik: Sheldrake hasonló kéréssel fordul hozzá, mint korábban a beosztottjai. És persze kizárólagosságot kér a lakás használatához. Cserébe persze Chuck borítékolhatja karrierje felfelé ívelését.

Ezek eddig férfias ügyek a javából. De a szerelemhez kell, hogy megérkezzen maga a nő! Fran Kubelik (Tompos Kátya) személyében ízig-vérig jelen is van a történetben. Chuck álmai nője, minden vágyának megtestesítője. Úgy tűnik azonban, hogy a lány hasonlóan áll hozzá, mint mindenki más: észre sem veszi. Legalábbis eleinte. Aztán mégis megismerkednek. Lassan, lépésről lépésre, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Míg végül szóba kerül köztük a randevú. De jaj, a lánynak választania kell Chuck és egy másik, titokzatos hódoló között.

Az események őrült tempóval bonyolódnak. Hogy kerül Fran Chuck szobájába? Miért van szükség orvosra, aki történetesen a szomszédban lakik? Ki a titokzatos hódoló? Az egzisztencia, vagy a tiszta szív győzedelmeskedik-e? Az igaz szerelem valóban utat talál magának? Szükségszerű-e a tévedés, megtörés és csalódás ahhoz, hogy az ember végül a szív útját válassza? Mérhető-e a szerelem a pénz, vagy a hatalom mércéjével? Mennyiben igazak a mindenkiben élő, szerelem és vagyon összefüggéseit taglaló sztereotípiák? Naivitás-e azt gondolni, hogy az igazán érző szívek végül egymásra találnak? És vajon tényleg így lehet a munkahelyi ranglétrán feljebb jutni?

Fehér Tibor csodálatosan alakítja a tisztességes jófiút, aki a munkában a teljesítményével törekszik elismerést és szakmai tekintélyt elérni. Jó őt főszerepben látni. Az Alföldi-féle Nemzeti egykori suhanc színésze ízig-vérig férfivá érett, és szerepében megtestesíti az úgynevezett „jófiúk” minden vívódását. Azt a rengeteg szívást, fájdalmat és pofont, amit amiatt kell elviselnie, mert mind a munkában, mind a magánéletében egyenes úton jár. A normális, intelligens, tisztességes, mégis magányos férfi prototípusa. Manapság egyre több az ilyen férfi, szóval a szerelem nevű játék íratlan szabályai elgondolkodtató mértékben változtak az idők során. Aztán persze él a szerencséjével, mert látva, hogy másképp nem jut egyről a kettőre, kompromisszumot köt. És amivel végül szembesülnie kell, az sem gyenge szívnek való, de ő végül jól vizsgázik.

Stohl András hiteles Sheldrake: távolságtartó, lényegre szorítkozó, hűvös figura. Amilyennek a fővezérnek lennie kell egy cégnél. A szerelem szele azonban őt is megérinti. Így képes maga is elérzékenyülni, bár bizonyos értelemben a szerelmet is üzletnek tekinti. Kihívásként néz rá. De nem érzelmi, sokkal inkább business alapon. Némiképp nárcisztikus, hiszen az nem lehet, hogy nem kapja meg, ami kell neki. És korábban egyébként is megkapta már. Azonban sokat elárul Sheldrake-ről az, amikor karácsonyi ajándék helyett annak az árát adja át szíve hölgyének. Nem egy romantikus lélek. De számomra nem volt egyértelműen eldönthető, hogy valójában nagyon is képes a szerelemre, csak kérgessé vált a szíve a cégvezetés kegyetlen terhe alatt, avagy tényleg üzletként tekint csak a nőkre, bónuszként, ami alanyi jogon jár neki a társadalmi státusza okán?

Fran szerepében Tompos Kátya az őrlődés és kétségek női oldalát világítja meg gyönyörűségesen. A válaszút nehézségét az egzisztenciális jólét és az egyszerű, de önmagában szép, kevésbé csillogó, mégis varázslatosként megélhető szerelem között. Nem könnyen hoz döntést, és döntése nem is teljesen egyértelmű és kizárólagos. Kis híján végez is magával. Közben persze a női szeszély (taktika? praktika?) minden elemét magában hordozza a viselkedése. Azt a gyönyörűen kiszámíthatatlan, játékos, mégis válaszút előtt álló, mérlegelő, tépelődő, sodródó nagybetűs nőt, akivel ugyanebben a színházban a My Fair Lady-ben Higgins professzor fejét csavargatja. A férfitól azt várja: ne beszéljen, játsszon! S közben latolgatja magában a kérdést, amire a férfiak is keresik a női nem adekvát válaszát: miért nem a rendes srácba szeret bele?

Az epizódszereplők közül az orvost alakító Papp János sziporkázását emelem ki. A darabban annak romantikus jellege ellenére számos nehéz pillanat, sorskérdés, szerelem-dilemma kerül elő. Mivel ezek ismerős helyzetek az ember számára, így jól jön a tapasztalt öreg doki néhány kiszólása, melyek hangos kacagásra késztetik a nézőket, de még a játék résztvevőit is. Emellett nagyon jó lényeglátó képességgel is rendelkezik. Röviden összegzi minden szenvedés, vagy éppen húzd meg – eresz meg esszenciáját. Hiszen a fiatalok azt hiszik, mindent megengedhetnek maguknak. Nincsenek tekintettel semmire a saját pillanatnyi jólétükön kívül. Azt is felismeri egyből abba a bizonyos lakásba belépve, hogy itt minden bűzlik a csalódástól… És persze joggal veti fel a kérdést: Mire jó a szerelem?

A Centrál Színház parádés bemutatója bárkit megérinthet, aki volt már szerelmes. Akár viszonzottan, akár reménytelenül. Puskás Tamás rendező ezzel a fantasztikus előadással ismét tanúbizonyságot tesz kiváló emberismeretéről, a női-férfi játszmák természetének tudásáról. Az előadásból elvihetjük a hasonlóságokat a saját életünkkel, és ránézhetünk kicsit kívülről önmagunkra és kapcsolatainkra is. Talán segít jobban odafigyelni, felismerni a sutaságainkat és okosabban, szebben szeretni. Szívből ajánlom!

Fotó: Centrál Színház

Vélemény, hozzászólás?

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük