Ünnepi este volt számomra a Centrál Színház új bemutatója. Puskás Tamás ezúttal Woody Allen darabját állított színpadra, méghozzá parádés szereposztással. A 75 perces előadás látszólag nem hosszú, mégis nagyon tömény. Ráadásul nem csak felvonultatja a kiváló színészeket, hanem bőven teret ad a kibontakozásuknak is. Ebben a történetben nincs mellékszereplő. Alaposan megismerünk benne minden karaktert, a motivációkat, a természetüket, szerethető hibáikat. Aki szereti Yasmina Reza: Az öldöklés istene című darabját, ezen az estén is biztosan jól fogja érezni magát.
A félénk és csalódott Fay (Balla Eszter) és a jó családból származó, kissé szerencsétlen Richard (Szabó Kimmel Tamás) tökéletes párosnak tűnik, akárcsak a felkapott drámaíró Jake (Hevér Gábor), és éles nyelvű politológus felesége, Sheila (Parti Nóra). A meghittnek tervezett közös vacsora azonban új irányt vesz, amikor bejelentkezik Jake kiszámíthatatlan exe, Boots (Martinovics Dorina).
A kezdeti törekvés Fay és Richard összehozása lenne, ám ez valamiért nem igazán sikerül. Mindenki dolgozik rajta, mindenki nagyon akarná, de valami hiányzik. Talán a kémia, talán az egymásnak teremtettség érzése. Eleve nagyon kínos tud lenni, amikor a házigazdákról lerí, hogy két embert össze akarnak boronálni. Boots érkezése ezzel szemben minden szereplőnk állóvizébe kavicsot dob, és ő lesz a központi figura, akihez így vagy úgy, de mindenki viszonyul.
Egyértelműen Boots-é az este, és Martinovics Dorina szemlátomást fürdőzik a csábító szerepében. Minden ízét élvezi, minden színét kiaknázza ennek a szerepnek. Ő a díva, akiért bomlottak és bomlanak a férfiak, ki tudja miért. Most is épp a férje elől menekül, aki állítólag meg akarja ölni őt. De miért épp az exéhez? És ha már ott van, miért kezd ki a másik férfival is a társaságból?
Parti Nóra a védelmező feleség, aki az első perctől átlátja Boots cselszövéseit és ócska trükkjeit. Nőként nem nehéz felismernie, milyen az, amikor egy másik nő épp a farkuknál fogva vezeti (meg) a férfiakat, például az ő férjét is, akinek amúgy Boots az exe. A helyzet súlyához képest kifejezetten higgadtan, tényszerűen és magabiztosan védi meg territóriumát. Ő az az ember, aki két lábbal a földön jár, józan racionalitással méri fel a helyzetet és a veszélyt. Ismeri a férfiakat és a nőket is. Ez a karakter nagyon jól áll Parti Nórának: határozott, ellentmondást nem tűrő, és amit imádtam: a legcsípősebb mondatok, legütősebb odamondások tőle hangzanak el, amit a nézők hangos nevetéssel és tapssal jutalmaznak. Ami nem véletlen, hiszen mind ismerjük Sheilá-t. Ahogy Boots-ot is.
Hevér Gábor aki most férj, Boots számára pedig ex, igyekszik lavírozni a nehéz helyzetben. Tudja, hogy kemény estéje lesz, nem akar megbántani senkit. Férfiként szembe kell néznie azzal, hogy Sheila melletti élete egészen más, mint a Boots-szal töltött idő. Nem tudja megtagadni a múlt iránti nosztalgiát, és sosem tudjuk meg, hogy ha egészen őszintén magába néz, akkor melyik nő világát érzi jobban a magáénak. Bizonyos értelemben mindkét helyzetben áldozat – legalábbis a kompromisszumok foglya. Mert férfiként is szembejönnek a kompromisszumok: a mindent elsöprő szerelem felemészt és eléget, főleg ha némi aranyásással és kihasználással is társul. És ha a farok csóvál, hajlamosak vagyunk erre is nosztalgiával tekinteni és hiányt érezni olyan valaki iránt, aki ordas módon használt ki és dobott el minket. Miközben az, aki mindvégig odaadóan szeret, már mást kap belőlünk. Isten nagy játékos!
Szabó Kimmel Tamás az a Richard, akinek Fay-jel kellene összejönnie, de természetesen Boots hálójába akad bele, és válik szép lassan, önkéntesen a következő áldozattá. Itt ugyanaz a helyzet: ott áll előtte a Balla Eszter alakította Fay szeretetre éhesen és teljes odaadással, a komoly sérüléseket elszenvedett nő végre ismét képes lenne nyitni valaki felé. Ám ez a valaki az ordas hazugságokat bájjal vegyítve támadó másik nőt választja. Mert valamiért az a kihívás, az a feladat. Meg kell zabolázni!
Szegény Fay ezután szinte biztosan visszahúzódik a csigaházába. Az oltárnál elhagyott menyasszonyt a saját barátnője verte át, és most egy másik nő veti ki a hálóját a kiszemelt férfira. Nem egyszerű helyzet, de kiváló lehetőséget nyújt Balla Eszternek a helyzetkomikum csúcsra járatásához.
Felszikrázik az érett tudás, egy öregember beszél nőkről, neurózisról, színházról, sznobizmusról. Arról, hogy minden igyekezet hiábavaló: habár fölül a gálya, s alul a víznek árja, azért a szex az úr. Az önéletrajzi ihletésű komédiában Woody Allen mintha összegezni akarná, mit gondol pályája fő témáiról, és hogyan evickélt át férfiként az életen.
Az előadás nagyon pörög. Sokunk számára ismerős és időnként fájdalmas igazságokat mutat be, ám mindezt kiváló humorral teszi. Így aztán könnyed, szórakoztató estében van részünk azzal együtt, hogy sok tanulságot és magunkra ismerést viszünk majd haza az este végén. Sokatmondó, hogy Sheila és Jake végül együtt takarítják el a romokat… Woody Allen és Puskás Tamás mély emberismerete átszövi az előadást. Mindezt tetézi a csodálatos színészi játék, és külön említésre méltó a közegként megteremtett lakás, mint helyszín, amely Kovács Andrea díszlettervező munkáját dicséri.
Egy nehéz nap után jól tud esni egy kis őrület. Legalábbis színházi keretek között. Vajon ki nyeri a belső lágyság és a külső kéreg csatáját?
Fotó: Horváth Judit
Tiszta őrület – trailer

